Spelvormen

In het onderwijs zijn spelvormen een bekende leervorm. Maar in de volwassen maatschappij blijken spelvormen ook meer en meer te worden toegepast. Onder de naam Gamification (spelvormen inzetten om mensen te bewegen iets te doen of te leren) worden spelvormen bedacht om ingewikkelde processen te versimpelen.

Het ligt dus voor de hand spelvormen in te zetten bij het doorgronden van bijvoorbeeld het ingewikkelde functioneren van het menselijk lichaam en het interpreteren van alle gegevens bij het benaderen van een ongevalssituatie en slachtoffers.

Een van de meest toegepaste spelvormen binnen het EH-onderwijs is de simulatie. (Het spelen van een ongevalssituatie met enscenering en LOTUS, ‘Case-simulation’).

8 / 10 stars
: Gerard’s beoordeling


Hier vanaf de Oranje Kruis site te downloaden.

Daarnaast zijn quizzen, multimediale interactieve computerspelletjes en bijvoorbeeld groepsspelen als het EH Ganzenbord, uitstekend geschikt om de EH-instructie te verlevendigen en beter te laten beklijven.

Didactisch
Het nieuwe leren (HNL), de nieuwe didactische aanpak binnen het reguliere onderwijs probeert het leren vanuit de leerling/cursist te laten plaatsvinden en gebruikt de term Gamification ook.

In EHBO-Magazine (2002) ben ik al begonnen met het inventariseren van wat al beschikbaar is. Op deze site willen we dit initiatief voortzetten en publiceren wat toentertijd al door collega’s is ingezonden. (zie: Spelvormen)

Vanzelfsprekend hoop ik dat er nog meer collega’s hun bedenksels willen insturen ter leringhe ende vermaeck van ons allemaal.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Spelvormen, 8.0 out of 10 based on 1 rating

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.